Tambur

Här möts Sveriges alla fastighetsmäklare och banker för att snabbt och enkelt administrera tillträden och utbyta information - allt på ett ställe och åtkomligt för samtliga parter med hög kvalitet.

En effektiv process

All administration och kommunikation mellan bank och mäklare sker i portalen Tambur. Modernt, enkelt och smart vilket ger dig mer tid till annat.

Säker kommunika­tions­kanal

Utbyte av persondata delas i enlighet med dagens lagar och regler. Endast inbjudna parter har har åtkomst till ärendet.

Hög servicenivå mot kund

Stegen som utförs i Tambur underlättar processen och eliminerar fel på tillträdesdagen, vilket skapar en bra kundupplevelse för säljare och köpare.

Närbild på handtaget på en öppen entrédörr

Fakta om Tambur

  • Ca 90 % av Sveriges tillträden avseende bostadsrätter, villor och fritidshus genomförs årligen i Tambur.
  • Samtliga registrerade mäklare samt alla mäklarassistenter har möjlighet att använda tjänsten.
  • De flesta bolåneaktörer är idag anslutna till tjänsten och Tambur är tillgängligt till samma villkor i en konkurrensneutral tjänst.
  • Mäklarsystemen Vitec, FasIT, Fasad och Mspecs är integrerade med Tambur  och viss information kan importeras och exporteras till och från portalen.
  • Tjänsten utvecklades på uppdrag av 8 bolånebanker, i ett tätt samarbete med mäklarorganisationerna.
Registrera dig

Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om Tambur. Tveka inte att kontakta oss om du har ytterligare frågor.

Mäklaren startar ett tillträdesärende i Tambur och bjuder in säljaren och köparens bank. Information inför tillträdet i form av kunddata, objektsinformation, köpeskilling, pantsättning, belåning, lösenkostnader, kundkonton för likvider och tillträdesdag kommuniceras sen elektroniskt mellan mäklaren, säljaren och köparens bank. All data raderas från Tambur 12 månader efter senaste ändring på ett ärende.

Tjänsten är tillgänglig för alla licensierade mäklare, mäklarassistenter, liksom alla banker som förmedlar bolån. Mäklare som ansluter sig kan delegera behörighet till mäklarassistenter att hantera och skapa ärenden i dennes namn.

Tambur nås via webben och stödjer alla webbläsare (med undantag för Internet Explorer). Mäklare loggar in med hjälp av Bank-ID och bankhandläggare genom SSO-lösning. Tambur är integrerat mot mäklarsystemen: Vitec, FasIT, FasAD och Mspecs.

Tambur är ett slutet ärendehanteringssystem för säker hantering av informationsutbyte mellan mäklare och banker kring bostadsaffärer. Endast auktoriserade användare har åtkomst att dela och hämta data i systemet. Inloggning sker med tvåfaktorsautentisering och systemet säkerhetstestas årligen.

Tjänsten är för närvarande kostnadsfri för mäklare. Banker betalar en transaktionsavgift för varje ärende.

Bli en stjärna på Tambur

Att ni som användare ska få en bra upplevelse i Tambur är viktigt för oss. Därför har vi satt samman en utbildningssida för er där ni finner all relevant information och utbildningsfilmer om produkten Tambur. Så investera gärna några minuter av er tid och bli en stjärna på Tambur! 

Utbildningssida

Kontakta oss

Vill du veta mer? Fyll i dina uppgifter så hör en av våra experter av sig till dig.

 

 

Läs om Tiberns integritetspolicy här